Nem og hurtig returnering
Sådan returnerer du dine varer
Du har som forbruger 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i din bestilling, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Dette gøres ved at sende en mail til shop@okofamilien.dk. Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os. Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten. Du er som afsender ansvarlig for tilstrækkelig og forsvarlig emballering samt mærkning med én (og kun én label) fyldestgørende label på pakken.
Vi anbefaler at du læser og følger betingelserne for returnering af ordre.
Vi anbefaler at du udfylder og medsende vores returseddel, hvis du ønsker at fortryde dit køb. Retursedlen finder du lige her.
Returnering
Du skal sende din ordre retur til os hurtigst muligt, og senest 14 dage efter du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du afholder de direkte udgifter i forbindelse med varens returforsendelse. Du bærer også risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.
Du kan bruge vores returportal her. Det er nemt og hurtigt.
Alle dele af en vare skal returneres ved ombytning og retur. Hvis der f.eks. fulgte en makeup fjerner med købet af en mascara, uden at dette kostede ekstra, skal begge dele returneres.
Vær opmærksom på at ved returnering af varer, er det kundens ansvar at sikre at returpakken overholder transportfirmaernes regler, heriblandt deres regler for systemkonforme pakker. Dette betyder, at pakken skal være korrekt emballeret og opfylde følgende krav:
- Pakken skal have 5-6 lige og ubrudte flader.
- Den skal være dækket af godkendt emballage (pap, plast, kraftig folie eller flamingo) hele vejen rundt.
- Den skal have en regulær form, så den kan stables.
Hvis disse krav ikke overholdes, betegnes pakken som ikke-systemkonform af transportøren og kan blive pålagt ekstra gebyrer. Eksempler på ikke-systemkonforme pakker inkluderer: dunke, beholdere, flasker, ruller, rør, metalkasser, dæk og sække.
Hvis vi modtager en ikke-systemkonform returpakke og bliver pålagt ekstra omkostninger af transportøren, vil disse omkostninger blive viderefaktureret til kunden. Vi anbefaler derfor, at du sikrer dig, at din returpakke overholder transportørens krav, inden du sender den.
Som afsender skal du også sikre at returpakken ikke bærer nogen anden fragtlabel eller fragtkode f.eks. en tidligere fragtlabel eller en håndskreven fragtkode, i forbindelse med returnering i genbrugt emballage.
Har du spørgsmål om korrekt emballering, er du velkommen til at kontakte os for vejledning.
Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Ikke-afhentede pakker
Du kan ikke fortryde dit køb ved blot at nægte modtagelse af varen. Normalt har du 7 dage til at hente din pakke i pakkeshoppen. Herefter returneres den til os. Har du ikke afhentet din pakke i pakkeshoppen i den givne tidsfrist (se ovenstående "levering til pakkeshop") bliver pakken returneret til Økofamilien's varelager. Herefter forbeholder vi os retten til at opkræve de reelle omkostninger i forbindelse med GLS's transport af pakken tilbage til os.
Ønskes ordren herefter annulleret iht. fortrydelsesretten, vil der blive fratrukket de reelle fragtomkostninger, det har kostet at modtage en uafhentet pakke retur.
Ønsker du at få fremsendt pakken igen, opkræves der ikke de reelle omkostninger for returneringen af pakken. I stedet kan pakken genfremsendes til normalt fragtgebyr jf. ovenstående prisliste.
Varer undtaget fortrydelsesretten
Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten:
- Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
- Donationer til Plant et træ er undtaget fortrydelsesretten.
- Levering af varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og/eller hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.
Du mister din fortrydelsesret, hvis;
- Du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årssager ikke er egnet til at blive returneret. Eksempelvis fødevarer, helsekostprodukter, kosmetik mv. Udtrykket ”forsegling” omfatter også særlig emballage, som beskytter varen og tjener som sikkerhed for, at varen ikke har været åbnet.
Varens stand, når du sender den retur
Du må gerne prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i brug. Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage. Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen. Hvis varen har været brugt kan du kun få en del eller intet af købsbeløbet retur. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Du hæfter for eventuel forringelse af varens værdi. Værdiforringelsen fastsættes af Økofamilien. Økofamilien skal dokumentere at varen er blevet forringet i værdi. Vi anbefaler, at du sender varen retur i original emballage og pakker den forsvarligt ind.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse, og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
Hvis du fortryder købet, skal varen sendes til:
Økofamilien ApS Erhvervsparken 1 8882 Fårvang
Vær opmærksom på at vi ikke modtager pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.